Monday, January 17, 2011

De eerste stapjes...

Dit waren mijn eerste pixel-probeersels van enkele maanden geleden. Hier wordt duidelijk gerefereerd naar retro-spellen doordat alles zo summier mogelijk werd vormgegeven (de figuren doen denken aan Atari-ventjes). Ik wist op het moment nog niet goed welke richting het spel zou uitgaan en creëerde at random wat sfeerbeelden. Het beeld met de brug & waterval is bijvoorbeeld wel 'mooi', maar erg onduidelijk als het om informatie weergeven aankomt. Al is het duidelijker dat de groene vormen bomen zijn dan in de laatste prent (rode bomen, da's onduidelijk, maar ik zie het graag). In dit stadium was ik er ook nog niet uit hoe het spel bestuurt zou worden en ik hield rekening met eventuele technische limieten - zou wilde ik dat het spel zich met 1 muisknop liet bedienen - een beetje zoals de point & clicks van weleer. Omdat ik hier op belemmeringen van m'n fantasie stuitte (ik wilde er vijanden in steken, maar hoe makkelijk is het om die aan te vallen met 1 muis klik in een statische omgeving?)

En wilde ik écht op de rand van het abstracte werken? Hoe en wat voor verhaal zou ik dan vertellen? Wat voor implicaties zou dat geven op mijn eigen tekenstijl? Ik wilde er per slot van rekening wel een herkenbare en bonte cast van characters insteken, een avonturenspel waardig. Dus koos ik ervoor om niet het gehele roer om te gooien, ik bouw simpel verder op een idee, maar voor een spelconcept en verhaal te kiezen en me niet te houden aan technische beperkingen. Voorrang geven aan mijn fantasie en ontwerpen, en dan de technische zever. In de volgende post meer hierover.

(Zoals je kan zien zitten er veel onnauwkeurigheden in de ontwerpen, dus vlakken die mekaar net overlappen enz. Dit wordt weggewerkt in de uiteindelijke ontwerpen. Zie dit als schetsen).



No comments:

Post a Comment