Tuesday, January 18, 2011

Inspiratie (deel 1)

Als vertrekpunt voor het spel was ik vertrokken vanuit de zogenaamde point & click adventure. Dit zijn spellen die vooral begin jaren '90 ongelofelijk populair waren en uitsluitend op computer gespeeld konden worden. Dit komt omdat een muis het enige was dat je nodig had om het spel te besturen. Door ergens in beeld te klikken moest je voornamelijk objecten combineren en puzzels oplossen. Veel actie (gevechten,...) zat er niet in, maar net doordat het speltempo erg laag lag konden de makers zich focussen op het vertellen van een (doorgaans) interessant verhaal.

Bekende point & click's uit de jaren '90: The Secret of Monkey Island, Full Throtlle, Indiana Jones and the Fate of Antlantis, Space Quest, Grim Fandango,...

Als voorbeeld neem ik het succesvolle Indiana Jones and the Fate of Antlantis, uitgegeven door Lucas Arts in 1992. Het is een spel dat ik zelf ook heb gespeeld. Onderaan het scherm heb je een soort van commando en item-screen. Door ergens in het veld te klikken verplaatst de speler Indiana ergens naartoe. Door bv. op 'Open' in het commando-screen te klikken en dan op een deur (waar Indy dan wel bij moet staan), opent hij de deur. Deze manier van spelen lijkt erg omslachtig, maar in werkelijkheid speelt het redelijk intuïtief. Als speler moet je trouwens goed nadenken wat je volgende stap is en soms vanalles met de commando's uittesten vooraleer je een puzzel kan oplossen. En zoals gezegd, het tempo ligt laag, er wordt meer verwacht van helder nadenken dan van button bashen.

2 comments:

  1. mijn favoriete point n click was zowiezo LENNY LOOSJOCKS IN SPACE :D

    ReplyDelete
  2. zalige inspiratie man ! those are my favourites. monkey island, the dig, full throttle, sam & max en later grim fandango, broken sword, siberia. geniaal ! I love what you're doing here

    ReplyDelete