Thursday, March 17, 2011

Evolutie vormtaal

Omdat het (heel) lang geleden is dat ik hier nog een update heb geplaatst, is deze meteen ook wat uitgebreider.

Zo rond midden januari zag Untold Epic er zo uit:
(klik op de afbeelding om het in hoge kwaliteit te bekijken)













Bepaalde dingen zijn hier al aanwezig, zoals een duidelijke voor - en achtergrond. Objecten, gebouwen en personages zijn verfijnder dan vorige pogingen. In zijn geheel ziet alles er echter nog chaotisch uit. Dit komt mede doordat ik niet echt een structuur aanbracht in het beeld en een wisselende grootte van pixels gebruikte. Het was daarom misschien nodig om eerst alle achtergronden deftig uit te denken en alle objecten apart te maken, en niet zomaar in een beeld zetten.


Halverwege februari zag Untold Epic er zo uit:











Hier krijgen objecten al meer een eigen vormtaal. Al liggen de objecten qua uitzicht soms te dicht tegen elkaar. Let op het gras dat ik gemakkelijkheidshalve ook als mos op het dak kan gebruiken. Een element aanmaken en kunnen herhalen zonder dat het teveel opvalt (bibliotheek van objecten als het waren).


Een paar weken later zag Untold Epic er zo uit:






Hier is alles al veel uitgebreider. Door sommige objecten (zoals bomen) licht van vorm te wijzigen krijgt het oog voldoende afwisseling. Ik wilde hier eigenlijk al iets doen met een lichtinval, maar dat kwam hier nog niet goed uit de verf. Let op het patroon in de deur, waar ik een structuur van hout probeerde na te bootsen.


De boerderij, nog wat verder uitgewerkt:







En dit is Untold Epic nu:















Gebouwen krijgen nu ook echt een dakpan-patroon mee zodat het dak minder als een kaal vlak overkomt, de houtstructuur in de deuren/ poorten is vervangen door echte houten balken, er zijn afdakjes, laddertjes, roostertjes, ...nuja, er is veel meer bijgekomen. (Let ook op het gewijzigde design van Error, de held)















En ahja, de lichtinval. Allereerst heb ik met een gradient bijna alle objecten van zichzelf al een wat schaduw gegeven. De stralen van de zon geven alles veel meer sfeer en diepte. Dit wordt de uiteindelijke vorm van het spel. Elementen zoals huizen, deuren, ramen, bordjes,... kunnen herhaald en licht aangepast worden voor elders te plaatsen.















(Een volledige versie van deze omgeving zal ik zo snel mogelijk uploaden). In de volgende post ga ik nog wat dieper in op wat andere aanpassingen en nieuwe ontwerpen.

No comments:

Post a Comment